Verksamhetsberättelse 2017

Den 31 mars satte Föreningen Gamla Laholm upp gröna gatuskyltar på Bakstretet och Krokgatan. Det hela uppmärksammades av Laholms Tidning med en stor artikel den första april. Det gjorde att många laholmare uppfattade det som som ett aprilskämt.

Ett välbesökt årsmöte avhölls i Teatersalongen den 21 april och 138 medlemmar närvarade. Ordföranden Roy Karlsson kunde snabbt klubba igenom dagordningen och Pär-Åke Eriksson valdes till ny kassör samt Ann-Kristin Karlsson till ny sekreterare i Föreningen Gamla Laholm.
Lars M. Andersson och Charlotta Mansfeldt invaldes i styrelsen. Årets stipendium för främjandet av ord och bild gick till Lars-Hugo Larsson och Stellan Sturesson. Årsmötet avslutades med kaffe och smörgås på Gröna Hästen och för musikunderhållningen svarade Donald Hägerström och Olof Nordin – Stålnacke. Efter årsmötet utsåg styrelsen Göran Trydell, Ingemar Ingvarson och Ulla Gunnarsson till hedersledamöter i Föreningen Gamla Laholm.

Den 23 maj medverkade Gamla Laholm i Föreningen Byggnadsminnen i Hallands läns årskonferens på Gröna Hästen/Teatersalongen. De sextio deltagarna fick varsin bok av Gamla Laholm vilket blev mycket uppskattat.

Den 3 juli delades Johannes Brost stipendium ut på Skottorps slott och dansaren Felicia Knudsen från Skummeslövsstrand var en överraskad och lycklig mottagare.

Från 1 juli till 31 augusti medverkade Lennart Sandén och Föreningen Gamla Laholm med en arkivbild och en nytagen bild på en helsida i Laholms Tidning.

Två stycken lådor med halländsk litteratur från föreningen deponerades hos Laholms bibliotek i augusti månad.

Inger Persson representerade föreningen på Släktforskardagarna i Halmstad den 26-27 augusti.

Föreningen Gamla Laholm arrangerade tre höstföreläsningar på Gröna Hästen. Föreläsare var kommunchefen Peter Andreasson, Johan Persson och Lars M. Andersson. De tre föreläsningarna samlade totalt 200 åhörare.

Gamla Laholm under ledning av Inger Persson medverkade i Arkivens dag 11 november på stadsbiblioteket. Årets tema var ”synd och skam”! Inger hade sammanställt vår utställningsdel och vi passade på att rekrytera nya medlemmar genom en tävling. Priset för rätt svar var ett gratis medlemskap i vår förening och en bok.

Medlemsantalet under 2017 uppgick till 600 och årsboken med temat ”Personliga politikerporträtt med historiskt perspektiv” släpptes till försäljning före första advent. En presskonferens hölls 23 november i Rådhuset.

Projektet med digitalisering av Laholm Tidning har fortsatt och samtliga årgångar från 1877, 1880-1893, Sydhalland 1893-1932, samt Laholms Tidning 1931-1945 finns nu färdiga på hårddisk. Ett prov av årgången 1979 likaså. Presskonferens skedde 14 december och de gamla sidorna blev tillgängliga för föreningens medlemmar.

Gå in på www.gamlalaholm.nu

Användarnamn: gamlalaholm
Lösenord: vinter2017

Gäller från 2018-04-20

De tekniska problem som har funnits med att besöka vår hemsida har prioriterats ner till förmån av digitaliseringen och en ny hemsida har drivits parallellt.

Om du vill få kallelser och annan information via mail, maila din mailadress till:

up_ner@hotmail.com

Erbjudande från Laholms Tidning till Föreningen Gamla Laholms medlemmar
som ej är prenumeranter eller har varit de senaste två månaderna, Laholms Tidning i 6 månader som e-tidning för 359:- (ordn. pris 700:-),
e-tidning läser du i mobil, läsplatta eller dator.

För dig som bor i ordinarie utdelningsområde Laholms Tidning som ovan och papperstidning tisdag, torsdag och lördag för 499:-
(ordn. Pris 700:-) erbjudandet gäller till den 30 april 2018.

Ring Laholms Tidning 0430-73700 må-fr 09-13

%d bloggare gillar detta: